نگاهی به بندر دولاب
نوشته شده توسط : badsa

نگاهی به بندر دولاب

بندر دولاب (قشم)، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است و در شرق باسعیدو قرار دارد. علت نام این روستا را محتمل به دلیل وجود چاه‌های آب شیرین در این منطقه در زمان گذشته می‌دانند که آب آن را با دولاب به سطح زمین انتقال می‌دانند. امروزه نیز از این روش برای تأمین آب بخش‌هایی از جزیره قشم استفاده می‌کنند.


جمعیت بندر دولاب

جمعیت این بندر ۱٬۲۸۱ نفر است که شامل ۳۰۵ خانوار، ۶۳۳ نفر مرد و ۶۴۸ نفر زن می‌باشد. این روستا تا سال ۱۳۷۷ شامل دو محله سرریگ و مخ شمال بوده که در این سال محله سرریگ، به روستای سرریگ (قشم) مستقل گردید.

 

بومیان بندر دولاب 

بومیان بندر دولاب

فعالیت و اشتغال بندر دولاب

شغل اکثر مردم ایین بندر فرهنگی، لنج‌سازی، صیادی، جاشوی لنج باری است، و تعداد زیادی نیز مغازه‌دار هستند. در کل اکثر درآمد مردم از دریا تأمین می‌شود و بزرگ‌ترین کارگاه لنج‌سازی قشم به نام شناورسازی فایبرگلاس آزاد در مجاورت این بندر قرار دارد.

 

تصویری از ساحل بندر دولاب 

تصویری از ساحل بندر دولاب;

این روستا دارای حدود ۵۰ فروند لنج و شناور فایبرگلاس صیادی و باری و ده‌ها قایق کوچک به عنوان اصلی‌ترین شغل اهالی بوده که با قرار گرفتن در مجاورت روستای سرریگ با داشتن صدها شناور سبک و متوسط یکی از بزرگترین تجمع‌های شناور در جزیره قشم را داشته اما دارای اسکله نیست.

آموزش و تحصیل در بندر دولاب

این بندر یکی از روستاهای دارای بیشترین تعداد باسواد و تحصیل‌کردگان دانشگاهی به نسبت در جزیره قشم است. این روستا با در مجاورت قرار گرفتن روستای سرریگ مشترکاً دارای بیش از ۱۰۰ نفر معلم، تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دانشگاهی با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.در بندر دولاب مدارس دخترانه و پسرانه در تمام مقاطع دبستان، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی وجود دارد.

موقعیت جغرافیایی بندر دولاب

این روستا در ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده و از شرق به روستای سرریگ (قشم) و از غرب به روستای تم گس از شمال به خلیج فارس و از جنوب به گنبد نمکی نمکدان منتهی می‌گردد.

امیدواریم که این مطلب در سفر به جزیره قشم برای شما مفید واقع شود.

راستی اگر قصد سفر به جزیره قشم را دارید،خواهشمندیم برای رزرو تور قشم با ما در تماس باشید.

منابع:

بندر دولاب





:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: